Jest czas zabawy i czas nauki. A gdyby tak połączyć jedno z drugim? Jeśli Wasze dziecko wykazuje zainteresowanie komputerami i programowaniem, trudno na start znaleźć lepszy punkt odniesienia, jak podręcznik “Python dla dzieci. Programowanie na wesoło”, debiut książkowy wieloletniego programisty (od ósmego roku życia!) Jasona R. Briggsa. W skład cyklu “Programowanie na wesoło”, wydawanego w Polsce nakładem Wydawnictwa Naukowego PWN, wchodzą tomy: “JavaScript dla dzieci”, “Magia Ruby” i właśnie “Python dla dzieci”. Jest jeszcze “Nauka programowania z Minecraftem” oraz “Arduino dla dzieci”, ale to i tak niewiele w porównaniu z ilością publikacji z tej serii, które są już wydane na świecie. Cieszy ogromnie, że ostatnio również w Polsce jest wydawanych coraz więcej książek programistycznych dla dzieci, bo to właśnie w młodym wieku najlepiej zacząć przygodę z pierwszym kodem.
“Python dla dzieci” to również świetny start dla dorosłych, którzy stawiają pierwsze kroki w programowaniu (a znam ich coraz więcej). Każdy z rozdziałów książki jest dobrze skonstruowany i pozostawia czytelnikowi poczucie spełnienia po przerobieniu każdej lekcji. Autor ma lekkie pióro, z powodzeniem opisuje programy i skutecznie przekonuje, że programowanie nie tylko sprzyja kreatywności, ale uczy również logicznego rozumowania i umiejętności rozwiązywania problemów. Duża czcionka ułatwia czytanie dzieciom wczesnoszkolnym, a dodatkowo dzięki sporej ilości ilustracji Mirana Lipovacy i przejrzystej linii kodu, zaprezentowanej w ramkach, przerabianie podręcznika staje się świetną zabawą i sprawia, że materiał jest znacznie łatwiejszy do zrozumienia. Ale przejdźmy do konkretów.
Python to wyrazisty język programowania wysokiego poziomu ogólnego przeznaczenia, którego podstaw naprawdę łatwo się nauczyć. Jego główną ideą jest czytelność i klarowność kodu źródłowego, a jego składnia charakteryzuje się przejrzystością i zwięzłością. Poza wprowadzeniem do programowania i pierwszą instalacją Pythona, znajdziecie w książce informacje o podstawowych obliczeniach i zmiennych, typach danych: łańcuchy, listy i krotki, poznacie podstawy grafiki komputerowej dzięki modułowi turtle (podobnie jak w języku Logo), odmiany warunków i instrukcji if oraz pętle for i while, będziecie tworzyć i używać funkcje, gry, animacje i inne graficzne okazy za pomocą modułu tkinter. Do nauki potrzeba tylko książki i komputera, a co więcej niezależnie czy używacie systemu Windows, Mac OS X czy Ubuntu, program można pobrać bezpłatnie i każde ćwiczenie wykonywać bez instalowania innych dodatków. Każdy rozdział zakończony jest zabawą i odpowiednimi ćwiczeniami, które stanowią nie tylko wyzwanie, ale również świetnie podsumowują to, czego do tej pory się nauczyliśmy.
Po przerobieniu materiału i wykonaniu wszystkich omawianych przykładów będziecie ogólnie zaznajomieni z podstawowymi narzędziami używanymi w Pythonie. Książka Jasona R. Briggsa to świetny start dla każdego: dobrze napisana, angażująca, pełna prostych słów i dowcipów.
Pamiętajcie: “nie wszystkie węże są gadami”!
Wydawnictwo: Wydawnictwo Naukowe PWN (2015)
Tekst: Jason R. Briggs
Ilustracje: Miran Lipovaca
Wiek: 9+