Raz, dwa, trzy – czytasz Ty! – Seria “Czytam sobie”, wydawnictwo Egmont

 

basua czlowiek marta parasol

Seria “Czytam sobie” wydawnictwa Egmont wypełniła niszę na rynku książki, oddając w ręce dzieci rozpoczynających naukę samodzielnego czytania odpowiednie pozycje. Czołówka polskich pisarzy i ilustratorów przygotowała dla najmłodszych już prawie 40 tytułów. Zostały one podzielone na trzy poziomy zaawansowania w czytaniu. Nie jest ważne, czy sięgające po poziom pierwszy dziecko ma cztery czy sześć lat. Liczy się jego zapał, wysiłek i chęć opanowania sztuki samodzielnego czytania. A nic nie da im większej satysfakcji, jak złożenie  z kilku liter słowa, następnie zdania i skończenie pierwszej książki bez pomocy rodziców. To nie tylko jeden z pierwszych sukcesów w ich życiu, ale również zachęta, by sięgnąć po kolejne pozycje z serii i inne książki.

Czym jest seria “Czytam sobie”? Na pierwszy rzut oka widzimy małe, zgrabne książki, pełne kolorowych ilustracji. Do każdej dołączona jest zakładka i cała strona uwielbianych przez dzieci naklejek, które dorośli mogą na przykład przyznawać jako medale za postępy w czytaniu. Po bliższym poznaniu dostrzeżemy różnice pomiędzy poziomami. Poziom 1 to składanie słów, maksymalnie 200 wyrazów w tekście, krótkie zdania, a najtrudniejsze słowa dodatkowo podzielone na głoski, tak by dzieci ćwiczyły głoskowanie. To na początek. Gdy mali czytelnicy opanują już podstawowe głoski, mogą sięgnąć po poziom 2 – składanie dłuższych zdań. W tekście jest już nawet 900 wyrazów, pojawiają się dialogi, a trudne słowa są podzielone na sylaby. I w końcu poziom 3 – dłuższa historia, bardziej złożone zdania, kolorowe rysunki ustępują miejsca czarno-białym.

Każde dziecko znajdzie coś dla siebie, bowiem seria oferuje opowieści przygodowe, detektywistyczne, science fiction, horrory, a także historie oparte na faktach – szczególnie przeze mnie lubiane i najczęściej polecane dzieciom (“Mur”, “Historia pewnego statku”, “Teoria pana Alberta”, “Wyprawa na biegun”, “Apollo 11” oraz “Człowiek z czerwoną chorągiewką”). Czytelnicy chętnie sięgają po kolejne części i z nieukrywaną przyjemnością obserwuję wzrost popularności serii zarówno wśród najmłodszych, jak i rodziców, którzy podsuwają książeczki coraz mniejszym pociechom.

 

Ogromnie cieszy mnie fakt, że wielu dorosłych nie czeka już, aż dziecko pójdzie do zerówki czy pierwszej klasy, by tam rozpocząć przygodę z nauką czytania, ale zachęcają swoje maluchy do zdobycia tej umiejętności już w przedszkolu. Dzięki temu poszerzają one swoje doświadczenia językowe, rozwijają słownictwo, wyobraźnię i samodzielne myślenie, ale również uczą się wysiłku, koncentracji i wytrwałości. Dodatkowo w każdej książce są przygotowane pytania do tekstu, tak by od najmłodszych lat uczyć dzieci czytania ze zrozumieniem. Możemy też nagradzać pociechy, wręczając im dyplom sukcesu, dostępny na końcu czytanki.

Wydawnictwo Egmont skrupulatnie poszerza serię o nowe teksty, zapraszając do współpracy dobrze już znanych dzieciom polskich autorów i ilustratorów. Dodatkowo prezentuje przydatne wskazówki dla rodziców, czyli “10 sposobów na dobry początek dziecięcej przygody z czytaniem”, scenariusz dla klas 0-2 do książki Rafała Witka „Walizka pana Hanumana” oraz „Mur – o historii powojennego Berlina”. Ostatnio ukazały się cztery nowe opowieści: “Marta i zagadkowy pojazd” duetu pisarsko-ilustratorskiego Widłak / Poklewska-Koziełło, “Basia i kask” Stanecka / Oklejak, “Parasol pana Pantalona” Dmitroca / Sztyma oraz “Człowiek z czerwoną chorągiewką” Beręsewicz / Kozłowski. Śpieszcie do księgarń! Nawet nie zauważycie, jak szybko wasze dzieci połkną książkowego bakcyla.

Wydawca: Egmont (2012-2015)

czytam1 czytam2 czytam3 czytam4

10 sposobów na dobry początek dziecięcej przygody z czytaniem – Akcja Czytam Sobie:

01. Ustal najlepszą dla wszystkich porę na czytanie – na początek 10-15 minut dziennie.
02. Uszanuj wybór dziecka – książka nie zawsze musi uczyć, może też bawić.
03. Panuj nad sentymentalizmem – to, co podobało się tobie, nie musi się podobać twojemu dziecku.
04. Podsuń dziecku niewielkie fragmenty tekstu, pisane dużym drukiem.
05. Podpowiedz dziecku, że może używać palca jako wskaźnika – uporządkuje ruch oczu i zaktywizuje pracę mózgu.
06. Po lekturze bądź dociekliwy (pytaj: kto?, gdzie?, dlaczego?), ale nie natarczywy.
07. Zaproponuj proste zabawy z tekstem.
Np. Kto szybciej znajdzie w przeczytanym fragmencie słowa z jakąś literą lub sylabą, ten wygrywa. W ten sposób dziecko utrwali w pamięci obrazy tych słów.
08. Uszanuj chęć czytania po cichu. Kłopoty z głośnym czytaniem czasem wynikają np. z zaniżonej samooceny, a nie z problemów ze składaniem liter w słowo.
09. Zauważaj i doceniaj każdy postęp w czytaniu.
10. Udowodnij dziecku, że lubisz czytać.

http://czytamsobie.pl/

http://www.egmont.pl/

Komentarze

komentarzy

Ten wpis został opublikowany w kategorii Czytam sobie, Egmont, książki dla dzieci, recenzja i oznaczony tagami , , , , , , , , . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*